A génvesztés új szerepére mutattak rá az SZBK kutatói

2022. máj. 30. | Hírek

Papp Balázs, Pál Csaba és Horváth Péter által vezetett kutatócsoportok egy kollaborációs munka keretein belül legújabb publikációjukban azt vizsgálták, hogyan jönnek létre új tulajdonságok az élőlények evolúciója során. Az evolúció nyersanyaga a mutáció, az örökítőanyagban fellépő genetikai változás. Számos példa ismert arra, hogy egy élőlény előnyös mutációk révén tegyen szert egy új, adott környezetben hasznos tulajdonságra. Ezzel szemben a káros mutációkat hagyományosan az evolúció zsákutcáinak tartják, amelyek nem járulnak hozzá új tulajdonságokhoz. Az SZBK kutatói egy gyökeresen új evolúciós folyamatot fedeztek fel, amely során a káros mutációk evolúciós ugródeszka szerepét töltik be. Élesztőgombában végzett kísérleteik kimutatták, hogy ökológiailag és klinikailag fontos új tulajdonságok jöhetnek létre egy káros mutáció és annak káros hatásait csillapító másodlagos mutációk melléktermékeként. A felfedezés biotechnológiai gyakorlati jelentősége, hogy új stratégiát nyithat meg iparilag hasznos fehérjék laboratóriumi kitenyésztéséhez. A kutatók eredményeiket a rangos Nature Ecology & Evolution folyóiratban közölték (https://www.nature.com/articles/s41559-022-01730-1).
A kutatásról bővebben az ELKH oldalán érhető el magyar nyelvű összefoglaló: https://elkh.org/hirek/az-szbk-kutatoi-szerint-a-karos-mutaciok-nagymertekben-elosegithetik-az-evolucios-ujitasok-megjeleneset/