Gombák 700 millió éves múltját tárták fel az SZBK kutatói

2023. jún. 26. | Hírek

A gombák korai evolúciójának fontos részleteit rekonstruálták Merényi Zsolt, Nagy László és kollégáik. A Nature Ecology and Evolution folyóiratban június 22-én megjelent tanulmány 123 teljes gomba genom összehasonlításával tárta fel a gombák megjelenésének genetikai mérföldköveit.

Mai élőlények genomjaiban található gének alapján következtetni lehet több százmillió évvel ezelőtti, már kihalt ősök genomjának géntartalmára, ezáltal rekonstruálható, hogy milyen változásokon estek át a gombák ősei e diverz élőlénycsoport evolúciójának hajnalán. Ezt, a molekuláris paleontológiának is nevezett megközelítést használva a kutatók azt találták, hogy a várakozásokkal ellentétben a korai gomba ősök genomjában sok, kifejezetten az egysejtű eukariótákra jellemző géncsalád volt jelen, amelyek egy része még bizonyos ma élő leszármazottakban is jelen van. Ez az eredmény megkérdőjelezi a gombák országának rendszertani definícióját.

A munka az 1000 Gomba Genom Projekt része, amely egy világszerte több száz kutatót megmozgató projekt. Célja minden ma ismert gombacsaládból 2 faj teljes genomjának szekvenálása. Jelen munka a projekt keretein belül máig szekvenált több mint 1500 genomnak csak a korai eseményekre fókuszáló részét használta, a teljes adatsorokat bemutató kéziratok még jelenleg a résztvevő kutatócsoportok műhelyeiben várják a publikációt.

A most publikált munka számos, a gombák evolúciójával kapcsolatos nagy kérdést tisztáz, utat nyitva több százmillió éves evolúciós események megértéséhez.

Gratulálunk a szerzőknek a kiemelkedő publikációhoz!